Ochrana kola proti krádeži

Jízdní kolo se krade od dob jeho vynalezení. O to více mrzí, když je odcizeno kolo dražší. Jenže kradou se i kola levná, která nemají hodnotu více než několik stovek korun. Zkoumali jsme podrobně problematiku kradení jízdních kol a došli jsme k závěru, že k ochraně jízdního kola je nutné přistoupit komplexně už na úrovni jeho návrhu.

Jedna výška sedla

 

Za nejdůležitější jsme označili postavení kola do takového světla, kdy nemá pro zloděje žádnou nebo velmi malou cenu a působí mu spíš mnoho komplikací. Běžná kola jsou univerzální a tři, čtyři velikosti rámu vyhovují obvykle celému spektru jezdců. Proto jsme se rozhodli každému novému majiteli Favoritu postavit kolo na míru dle jeho biometrických parametrů. Poměr délky nohou, rukou a celkové výšky postavy je jiný pro každého člověka a velice těžko budete shánět dva stejné muže nebo ženy tak, aby jim vyhovovalo stejné kolo, pokud není možné měnit výšku sedla, vzdálenost sedla a řidítek a celkové úhly posezu. Ověřili jsme si to, když jeden z testovacích prototypů v ranné fázi konceptu byl našemu mechanikovi odcizen. Po 14 dnech Policie vrátila našemu mechanikovi odstrojený rám. Ten pro zloděje neměl žádnou cenu.

Jméno majitele na rámu

 

Aby se zabránilo odcizení komponentů a jejich následnému prodeji na černém trhu, navrhli jsme vidlici, představec, integrovanou sedlovku i řidítka s nestandardními montážními rozměry. Díly z nových Favoritů není možné použít na žádném jiném kole a naopak, na Favorit není možné namontovat běžně dostupné díly. Navíc všechny spoje jsou pojištěny bezpečnostními šrouby, které je značně komplikované povolit. Vše je navrženo tak, aby neodborná demontáž dílů zabrala co nejvíce času a došlo při ní k poškození a znehodnocení části kola. Takto je navíc kolo chráněno proti rychlému odcizení sedla nebo jiných částí, pokud je kolo řádně zamčeno na veřejném místě.

Každý favorit má své výrobní číslo a s ním i jméno svého majitele pod lakem. Pokud je jméno nebo sériové číslo nečitelné, je jasné, že se jedná o podezřelé kolo. Navíc jako výrobce vedeme databázi odcizených jízdních kol.

Představec a elektronika

 

Dalším identifikačním znakem, podle kterého jednoznačně poznáme majitele kola, je elektronika ukrytá v rámu kola. Ta má své výrobní číslo ukryté v procesoru. Navíc se k elektronice dostane jen řádně vyškolený mechanik. Jakýkoliv neodborný pokus o demontáž elektroniky bude mít s velkou pravěpodobností za následek její poškození a tím pádem nefunkčnost inteligentního osvětlení a zvonku. Kolo tak nebude mít všechny své vlastnosti, které ho dělají výjimečným.

Chceme, aby měl nový Favorit obrovskou cenu pro svého majitele, ale aby neměl žádnou cenu pro zloděje. K dokonalému zabezpečení jízdního kola samozřejmě patří kvalitní zámek a pojištění.

  • Oponent

    Celý tento článek je sice napsán tak, aby to vypadalo, že se všechno dělá jen pro dobro zákazníka. Ve skutečnosti jde jen o co největší zisk do kapsy obchodníka. Proč se nedají díly nahradit těmi běžně dostupnými a nedají se normálně demontovat? Aby si zákazník sám nemohl kolo upravovat a v případě poškození určité součástky pak musel navštívit autorizovaný servis, který si za utáhnutí šroubku a výměnu pláště naúčtuje astronomickou sumu. Samozřejmě další komponenty na kolo nebudou pasovat, opět si je budete muset koupit u výrobce za několikanásobnou cenu oproti běžně dostupným výrobkům. Je nechutné, jak se nový majitel snaží vydělávat na dobrém jméně zaniklé kvalitní značky.

    • Jura Doležel

      Je to nabídka a poptávka. Kdo chce, ten si ho koupí.

      • Vladimír Hladík

        Mě tedy napadl trochu jiný problém spojený s nezaměnitelností dílů za díly standartní. Co se stane až si dost drahá kola Favorit koupí určitý počet zákazníků a firma následně zkrachuje ? A ať mi nikdo nevysvětluje, že se to nemůže stát ! A následně už si nikdo kolo neopraví, protože nesežene jediný náhradní díl. A druhý problém, který mě v této souvislosti napadá : kola jsou již tedy v prodeji a kde se dají servisovat? ) ptámn se na síť servisních středisek? Bedzúdržbové kolo je scifi, něco jako perpetum mobile. (jo pokud na kole najedu 100km za rok průměrnou rychlostí 17 km za hodinu tak možná bez údržby kolo přežije záruku)

        • Jura Doležel

          Kola jsou osazena běžně dostupnými komponenty, servis udělá běžný cykloservis. Není na těch kolech nic speciálního.

          • Vladimír Hladík

            No já jsekm v článku četl pozorně přečetljsem si něco jiného : Aby se zabránilo odcizení komponentů a jejich následnému prodeji na
            černém trhu, navrhli jsme vidlici, představec, integrovanou sedlovku i
            řidítka s nestandardními montážními rozměry. Díly z
            nových Favoritů není možné použít na žádném jiném kole a naopak, na
            Favorit není možné namontovat běžně dostupné díly. Navíc všechny spoje
            jsou pojištěny bezpečnostními šrouby, které je značně komplikované povolit.

          • Radek

            některý kola Canyon mají stejné komponenty

    • Jirka Rychlodrak Žežula

      S anonymním panem Oponentem si dovolím nesouhlasit – jasně, teoreticky to tak může dopadnout, ale v praxi by takové zneužívání atypické konstrukce kola k vydírání zákazníků bylo pro začínající firmu sebevraždou. Nehledě na to, že ačkoli jsem dřív třeba zrovna se starým Favoritem neměl problém celé kolo rozebrat do posledního šroubku včetně ložisek a zase ho složit dohromady (i jsem se tím celkem úspěšně přiživoval v okruhu známých), tak dnes si na silničce i na horáči vlastníma rukama tak akorát vyměním duše nebo pláště, lanka a bowdeny a seřídím brzdy nebo řazení. Zbytek radši nechávám na servisu, protože buď jsou na to stejně potřeba speciální přípravky, nebo musí člověk přesně vědět jak na to a zkoumání metodou „pokus omyl“ je pro mne riskantní, nehledě na to, že vím o lepších způsobech, jak trávit čas tím co umím – a to co neumím radši nechám odborníkům 🙂
      Spíš se v souvislosti s krádežemi bojím jiné věci. Ono je fajn, že bude kolo i jeho díly zloději v podstatě k ničemu, jenže Favorit v tomto pojetí zůstane dost netradiční značkou, takže o těchto vlastnostech budou vědět jen znalci a zloděj na to přijde teprve po krádeži. Takže mi kolo nějaký vagabund stejně ukradne a v lepším případě se shledám s jeho poničeným torzem, v horším případě se s ním nesetkám vůbec a představa, že z toho ani zloděj nic nemá, bude jen slabou náplastí… Jasně, filozofie nového Favoritu je aspoň částečným řešením, ale stejně bych se dost bál takhle drahé kolo navzdory všem zámkům, pojištění a identifikačním prvkům někde nechat třeba před kanceláří 🙁

      • Oponent

        Já si zase myslím, že výrobci jde spíše o vytvoření monopolu (nikoli vydírání, to zase ne) než o dobro zákazníka. Ono to tak je i u ostatních výrobců – jak píšete, dnes si člověk kolo sám nerozebere. To je proto, aby zákazník navštěvoval servis a tím znovu platil výrobci.
        Funguje to podobně jako takzvaná kazítka. Když se do výrobku přidá součástka, která ho po určitém času (ideálně krátce po vypršení záruční lhůty) znehodnotí, zákazník si musí pořídit výrobek nový, což je pro výrobce samozřejmě výhodnější, než když bude výrobek kvalitní a vydrží na několik let.
        Věci jsou, bohužel, dělané tak, aby si je nikdo neopravil doma na koleni (pokud zrovna není odborník), protože tím by výrobce přicházel o další možnost zisku.

        • Tom

          Ježiš, to je ale kardinální blbost, co tady píšete. Komponenty dnes fungují výrazně lépe, přesně a mnohem hladčeji než dříve. Což je spojeno s tím, že jsou mnohem komplikovanější. Pokud rozeberete elastomerovou odpruženou vidlici z devadesátých let a vedle toho zkusíte rozebrat dnešní vidlici vzduch/olej uvidíte pár „drobných“ rozdílů a jednu z nich už zřejmě nedáte dohromady. Jedna z nich taky perfektně pruží a tlumí, druhá ne. Čím to asi bude, že?
          A kazítka? To si děláte srandu? To by mě nenapadlo, že tomuhle někdo věří. Znovu stejný případ jako v případě bike komponentů.

          • Martin Soudek

            Tzv. kazítka se správně česky zvou kurvítka a nikdo, už ani výrobci, se dnes nesnaží zpochybnit jejich používání. Nevím, Tome, jaký Vy o tom máte přehled, ale nebylo Vám někdy nápadné, že jakmile někdo vymění čtvrt století fungující výrobek za nový, tzv. modernější, už nedělá nic jiného, že každé dva až tři roky kupuje nový? A jaký smysl má už několik let diskutovaná roční záruka místo dvouleté? Zeptejte se jakéhokoliv opraváře, ať už automobilů, elektroniky nebo čehokoliv jiného. Z vlastní praxe mám taky mnoho příkladů.

          • Oponent

            Do jisté míry jsem ochoten s Vámi souhlasit. Lepší technika si určitě může často žádat složitějších řešení. Na druhou stranu mám slušné nové kolo a většinu si na něm umím opravit sám. Zatímco u nového Favoritu, jak tak čtu, je to postavené tak, abych se bez servisu nemohl do ničeho pustit.

            Co se týká kazítek (chtěl jsem zůstat slušný, tak jsem nepoužil lidový výraz), nepochybuji o nich. Proč by jinak nová pračka vydržela (se štěstím) pět let, zatímco stará odešla po dvaceti letech? A pokud je to výměnou za technický pokrok, tak já si radši odpustím inteligentní displej a 20 programů praní a budu mít spolehlivý výrobek. Souhlasím tedy s Martinem Soudkem.

        • Tom

          Pokud nechcete být „obětí monopolu“ a všechno si spravovat sám, můžete dál jezdit ve Škodě 120 na kole Favorit z 80. let. I ta stará televize, nebo telefon se dají sehnat. Je to vaše volba, svoboda a váš komfort.

  • Armin Tarmazian

    Monopol je kardinální hloupost../Oponent/ je slušnej tydýt….. to by fungovalo jedine pokud by neexistoval jiný výrobce. Pokud zákazník odmítá tento přístup. Může s přehledem sobě zakoupit kolo u jiné značky kol.

    Spíše mám názor že případného lapku nějaká exkluzivita rozměrů či celého kola v dané chvíly kdy zrovna štípe zámek, a peláší pryč, ale lautr vůbec nezajímá. Takže vše tohle nedělá z kola nekraditelné, ba naopak bude lákat svoji vyjímečností alá „to bude asi drahý rychle ho čórni woe!“

    Jediné co se mi „zatím“ vyplatilo je vlastnit kolo nadmíru odporné.. kupodivu stačí zcákanej rám nechutnou kombinací, vidli bez popisku výrobce (typu) a oprostit se kotoučů..

  • Vláďa

    Člověk,který si kupuje věc (jakoukoliv) a chce se odlišit od zbytku stáda si pořídí takovou věc jako je tohle kolo proto,aby se nejen odlišil,ale zároveň snížil riziko odcizení.Jak jednoduché.A kdo už teď dopředu lamentuje,že se to nedá opravit doma v garáži,tak,že použiji díl z jiného kola uvažuje nějak nestandardně.Je to jakoby jste si chtěli koupit české auto a měli doma starší německé a z něj brát náhradní díly do českého zněj.
    Už se konečně proberme z letargie globalizace!!!!

  • Lukinohk

    Kolo za 55k prostě nemůžete někde nechat na veřejnosti, ani s nejlepším zámkem na světě. To by člověk musel kupovat 3 kola ročně 😀 Kolo v ceně nad 10tis. nelze nechávat nikde jinde než v uzamčených prostorech (garáž/kancelář/byt).

  • El.Rivi

    Není nad originálnost, každý po ní touží. Lidé půjdou po mostě a já, půjdu louží…. ať si kdo chce co chce říká, mně se ta kola móóóc líbí !!! jednoduchá elegance, čisté tvary…. suprové materiály…. už šetřím !!!