• Jirko, já s tím „novým“ logem nejsem moc ztotožněný, protože je vlastně pořád docela staré. A přestože dovedu ocenit vyčištění a zčitelnění logotypu, tak se asi neumím přenést přes skutečnost, jak moc „módní“ (= neaktuální) tohle řešení je. Prostě přiznejme si, že tento design je tak moc zakořeněný v (nedávné) minulosti, že nikdy nemůže působit současně. Existuje více možností, jak zachovat výrazové pojítko s minulostí a možná k tomu směřuje ta pěkná iniciála „f“, která je modernější než celé logo.

    Čistě technicky bych tomu pak vytknul příliš širokou minusku „v“: když se podíváš na jiná podobně geometricky konstruovaná písma, tak uvidíš, že mají větší dynamiku v šířkách znaků. Mezi úzká písmena patří kromě „s“ nebo „r“ právě třeba „v“.

  • Zvýšené f je naškodu a zřejmě bych zachoval původní rozpal.
    Nápis nemá stejné proporce jako moc pěkná iniciála…
    a to je ten největší problém – nápis má jiný charakter než symbol

    Štít, ve kterém je nově iniciála umístěna, jen něco napodobuje, obsahově předstírá a celkový styl zbytečně rozmělňuje. Myslím, že třeba tento symbol má osobitější a jednoznačnější výraz: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=276969809038271&set=a.203175663084353.45156.203175586417694&type=1&theater

    t

  • Richard

    Martine, Tomáši, ďakujeme za vaše názory. V každom prípade je nutné si uvedomiť, že sú to Vaše subjektívne názory odprostené od ekonomickej reality tohoto sveta. Sám (tým myslím za vlastné peniaze) som zrealizoval rebrand dvoch svojich firiem PAVA.cz a SINGLETONES.com a môžem z vlastnej skúsenosti povedať, že dobrý grafický a typografický návrh vôbec neznamená komerčný úspech. Preto som sa v tomto prípade rozhodol pozvať do projektu Jirku Tomana, ktorý patrí k európskej špičke v oblasti grafického designu. Na (doterajší) výsledok grafických prác máme od 99% ľudí velmi pozitívne reakcie a sám som bol s Jirkovou prácou plne stotožený ešte pred jej uverejnením.

    Kritizovať niečiu prácu je veľmi jednoduche. Skúste príjsť s Vašimi konceptami (náš email je kola@favorit.cz) a uvidíme. Je potrebné pripraviť nie len logá, ikony, ale aj weby, fotografie, aplikácie na kolá, 3D modely bicyklov, móde oblečenie a mnoho ďalšieho tak, aby to vytvorilo harmonický celok a malo komerčný uspech.

    Pokiaľ sa zaoberáte grafickým designom, viete, že splniť hore uvedené, nie je sranda. Som zvedavý, s čím príjdete. 😉

    Zdravi Richard

    • Richarde, já Vás asi nechápu. V článku se píše, že budete rádi za zpětnou vazbu, ale když ta zpětná vazba přijde, tak se Vám nelíbí, protože „kritizovat něčí práci je jednoduché“. To Vám dává smysl? Můj názor je rozhodně méně subjektivní než názor většiny lidí, kterým ta kola chcete prodávat. Grafickým designem se živím více než deset let.

      Dále mě poučujete, že dobrý grafický návrh neznamená komerční úspěch. Tak proč jste tedy přizval Jiřího Tomana, který podle Vašich slov patří k evropské špičce?

      A do třetice: proboha proč bych pro Vás měl dělat nějaké koncepty (zadarmo?), když už ten design máte hotový. Byla by to ode mne hloupost (své práce si vážím) a nevidím jakýkoliv rozumný důvod k tomu, abych se pletl pod nohy Tomanovi a ještě s ním soutěžil.

      • šířka litery „v“ odvozena od ekonomické reality…

        grafický design je v Česku často chápán jako dobrovolnická činnost

        přátelsky
        t

      • Richard

        Martine, určite sme radi za Váš názor. Tešíme sa z každej reakcie, pozitívnej či negatívnej. Moja pripomienka smerovala k tomu, že ste celkom jednoznačne označili logo za neaktuálne a že existuje viacero ciest, ale neponúkli ste inú – Vašu alternatívu.

        Každý človek má svoju predstavu o fungovaní, to je pochopiteľné. Pokiaľ ale chcete upozorniť na nedostatky a nemáte záujem pomáhať, urobte to prosím emailom. Príspevkami na našom blogu si len robíte marteting, nepomáhate značke stať sa lepšou. Považujem za neférové verejne sa ozvať s velmi všeobecným kritickým hlasom a neponúknuť svoju alternatívu na posúdenie.

        Váš argument o vážení si svojej práce som počul už stovky krát za svoju kariéru, nie len od grafických designérov. Na túto tému snáď jedného dňa napíšem samostatný článok na tomto blogu. V zásade platí, ak chcete pomôcť, hľadáte cestu, ak nechcete, hladáte dôvod.

        Denne nás kontaktujú prostredníctvom emailu desiatky ľudí, ktorí chcú pomôcť značke vrátiť sa na špičku, stať sa lepšou. A nečakajú v hneď prvom kole za svoj prínos finančnú odmenu. Pre mnohých ľudí je práca na zmysluplnom projekte väčšou odmenou, ako peniaze.

        Váš pohľad na Jirkovu prácu je evidentne – ako sami píšete – postavený na pocite konkurencie. Doba sa zmenila. Bývalí kokurenti už desať, pätnásť rokov spolupracujú (automobilky, IT spoločnosti, potravinárske aj farmaceutické spoločnosti), aby dosiahli lepšie výrobky alebo služby pre zákazníka. Cieľom je totiž štastný majiteľ nového bicykla Favorit, nie ego kohokoľvek z nás. Otvorená spolupráca je totiž cesta budúcnosti.

        Jirka určite zoberie Váš názor do úvahy, nemusíte mať strach. Škoda len, že nevidíme Vašu zhmotnenú predstavu. Lepšie by sa nám reagovalo na Vaše dobre mienené rady. Sme otvorení a tešíme sa na akýkoľvek názor aj spoluprácu, ktorá prináša výsledky a vedie k tomu, aby značka Favorit bola opäť úspešná.

        Srdečne zdraví Richard

        • lapu po dechu a nevycházím z údivu… promiňte:)
          přátelsky
          t

        • Zuz

          Proboha Richard je asi uplný blázen! Slyšela jsem, že někomu nezaplatili za práci a považovala jsem to za pražský drb, ale teď mi připadá, že by to mohla být pravda …

  • Jiri Toman

    Ahoj Martine, díky za připomínky. Prezentovaná podoba je takřka finální. Zveřejnili jsme ji už teď, mimo jiné, proto, abychom získali zpětnou vazbu (relevantní) k nějaké případné finalizaci. Škála prvků, které bude Favorit používat stejně jako jejich podoba, vyšla z opravdu rozsáhlé rešerše. Z toho všeho nám postupně vyplynulo jak by měla značka fungovat, jaké emoce by měla přinášet a to je samozřejmě nemožné vyřešit univerzálně. Ze tří možných cest jsme zvolili tu kterou prezentujeme, právě proto že splňovala nejlíp zmíněné cíle. Mám důležitý dotaz: Koupil by sis dost drahé kolo vyrobené na zakázku, které má ale konstrukčně původní ocelový rám. Není sice nabité techniologiemi, ale to co na něm je je kvalitní a ručně vyráběné? Kolo, které bude vyrobené v ČR a ne v Číně, ale na které si budeš muset pár týdnů počkat? Oceníš tyto aspekty, tu klasiku rámu a dalších komponentů, které byli kdysi pojmem? Budeš za to ochoten něco připlatit? Pokud ano, je třeba tvůj názor i jako designéra vzít vážně a rád to s tebou proberu důkladněji. Každopádně díky za podněty.

    • Jirko, vysvětli mi prosím Tě, jak se změní přínos mého názoru, když si koupím kolo Favorit. Opravdu si musím napřed koupit kolo, aby mě někdo začal brát vážně? To si děláš srandu, ne? 🙂

      Nejsem fanoušek Favoritu, ale to mi přece nijak nebrání dívat se na věc očima designéra. Má pro Tebe větší váhu názor cyklisty, který o designu neví nic?

      A ano, kupuji si spoustu věcí, co jsou drahé, na zakázku a čeká se na ně. Ale nijak to nesouvisí s tím, že redesign loga (přestože jsem ocenil jeho kvality) prostě nepovažuji za dostatečně současný.

    • Pavel

      Jakožto laik, co se designu týče, jsem se nechtěl vůbec zapojovat a jen si pročíst zajímavou diskuzi.
      Ale tohle mi už nedá a musím se zeptat.
      Je to sice trošku mimo téma… ale vážně bude produkce kol nových favoritů založená jen na jménu a historii? Opravdu věříte jen v to, že se najde tolik srdcařů, kteří si koupí velmi drahé (zní to tak) „obyčejné“ kolo, jen protože ho vyrobil „někdo“ v ČR a nalepil na něj staronové logo?
      Nebo bude více cest jak zaujmout potencionálního zákazníka?
      Doteď jsem doufal v druhou variantu, ale co píše pan Jiří Toman tak moc nezní… český trh ,je podle mého, příliš malý na takový přístup. Už když si vemu fakt, že lidí, pro které „favorit“ neznamená obyčejný městksý křáp, ale špičkové závodní náčiní, je opravdu máálo, tak jak tedy zaujmout obyčejného člověka, který chce prostě kvalitní drahé kolo? Mám-li být upřímný, pokud budu cyklista srdcař a budu chtít opravdu drahé kolo, tak co mě donutí nesáhnout po již osvědčených, tradičních výrobcích velmi zvučných jmen (třeba z itálie aj.)?
      Každopádně projektu favorit moc fandím, ale tohle mne začíná víc a víc zajímat.

  • Nazdar pánové, já si myslím, že je důležité srovnávat výsledek se zadáním, které je tu naznačené. Zjednodušeně řečeno, retro kola nutně potebují retro značku. V tom nelze vidět problém.

    Znám nějaké lidi, co by si takové kolo i historičtější koupili. Pro ně bude i taková změna moc.

    Nicméně pokud by to mělo oslovit širší obecenstvo (to je myslím docela komerční důvod), šel bych s tou inovací dál. Neumím to teď říct přesně. Na dnešní dobu mi to pořád přijde příliš složité a na >>o něco obyčejnějšího zákazníka<< zároveň málo emotivní.

    Trochu tyto a podobné aktivity zavání inspirací komečním úspěchem Kofoly, která vypadá jako tehdy, ale ve skutečnosti tehdy vypadala jinak. (Nejsem znalec a velký pamětník, tak se možná pletu.) Žádný super-čistý-akademicky-nudný design to jistě není, pro spotebitele je to ale evidentně přitažlivé. A to myslím chtěl pan Galovič říct tou poznámkoum abychom to neviděli jako designéři.

  • Dobry den sa praje. Mne osobne sa logo paci tym ze vystihuje znacku. Suhlasim ze pismeno „v“ je proporcne oproti ostatnym pismenam priliz siroke. Co sa tyka piktogramu, tiez si myslim ze „f“ by malo byt rovnake ako v logotype, tak aj v piktograme, moze to byt inak matuce. Nevidel som adaptaciu na do vizualnej komunikacie, ale samotne logo sa mi paci, je citatelne s prepojenim na tradiciu znacky. Prajem znacke uspesne znovuzrodenie.

  • Jiri Toman

    Martine, evidentně jsme se nepochopili. Ten rozdíl ve váze tvého argumentu vidím právě v tom jestli k tomu přistupuješ jen jako designér, bez emocí potenciálního zákazníka a milovníka kol nebo i jako člověk, který by si kolo objednal. Ten projekt byl a je velkou výzvou, mimo jiné, proto, že se tady musí pracovat se silnou minulostí, neslavnou současností a ambicemi do budoucnosti. Je vždy složitou otázkou jak se s tím vyrovnat. S tvým názorem desingéra jsem nikdy problém neměl, jenom je pro mě v tomto projektu stěžejní uchopit značku srozumitelně a atraktivně pro ty kteří jí budou chtít. Navíc jak jsem už zmiňoval, věc je ve vývoji, chtěli jsme zpětnou vazbu (a za tu díky) a denně nad tím diskutujeme, takže posuny se ještě budou dít. Uvidíme jestli kdo je bude kvitovat a komu se nebudou zdát…

  • Michal Vingrálek

    Ahoj Jirko.
    Dobrá práce.
    Na první mrknutí jsem si přečetl nápis favorit a jen jsem si v duchu řekl: tam je něco jinak. Pak jsem si všiml té změny a ano, k lepšímu. Parafráze Haškova rčení – změna mírného pokroku v mezích kontinuity. Normální zákazník našeho věku (třicet a víc) si značku favorit takto připomene. Bohužel se domnívám, že redesign loga ke vzkříšení značky nestačí… Je to o nabídce alternativy k světovému trendu a tady vidím právě to navazování, nikoli změnu celého loga.
    P.S. Sám mám ‚jednicový‘ rám ručně dělaný ještě panem Babickým z ocelových Reynoldsových trubek, starý 30 let a neměnil bych ani za nic. Favorit je srdcovka a v cyklobranži to ví alespoň většina prodejců, což jsou mnohdy bývalí závodníci, kteří ví, co je to ‚jednicový rám od Babického‘. A po Olomouci s jeho dlažbou mi nic nenahradí ježdění s ‚obyčejným‘ favoritem s blatníky, trekovými plášti a ‚vlaštovkami‘.

  • Petr Leža

    Dobrý den. Přeji hodně úspěchů s novým projektem. Idea mě nadchla. Produkt si chci koupit, jen mě zaráží, že po měsíci je kolem kola málo živo. Ve vyhledávači jsem našel jen autora vizualizací kola, ale jak bude kolo vypadat v reálu se člověk nedoví nic. Žádné „spy“ fota … mé nadšení opadá a to je škoda …

  • zdravím,

    cely projekt je super a držím palce pri vzkriesení. logo sa mi páči na prvý pohľad aj kontinuita v značke taký „facelift“ čo je v kríze módne :-).Na druhy pohľad by som mu trošku subjektívne vytkol že sa vytráca ľahkosť a dynamika…myslím tým ostré hrany medzi písmenami „avo“ a hlavne „rit“ jemný oblúčik by sa tam možno uživil ale…je to len môj subjektívny názor a predpokladám že grafik mal aj takúto variantu 🙂 ale neprešla….

  • Jozef Miklovič

    Dobrý deň,
    všetkým ktorí stoja za oživením značky Favorit skláňam poklonu, hlavne v dnešnej dobe. Nebudem písať o novom logu, pretože sa necítim dosť odborník, ale ako obyčajnému človeku sa mi páči. Značka Favorit nie je len o logu, ale aj určitých osobných vazbách. Mali by sme biť hrdí na ľudí ktorí sa vydali na túto cestu. Mne osobne už stále viac prekáža že ak otočím kúpený tovar hore nohami, ja tam MADE IN CHINA. Určite sa nepokladám za antisemitistu, ale vlastných ľudí by sme mali podporovať a nie ich zhadzovať. My, slováci alebo česi sme predsa tak šikovný ľudia, svetu máme čo ponúknuť a máme biť na čo pyšný. Mali by sme sa cítiť rovnocenný so svetom a nie mať pocit menejcennosti.
    Ale to som trocha odbočil.
    Moc Vám prajem aby sa to podarilo.
    Buďme hrdí na to čo sme, šikovné národy

  • David

    Ve starem logu me predely na spodni lince nerusily. „a“ i „o“ pripominaly kola a predely „okridlenost“ a vlastne i dynamicnost. Kruhova „pecet“, co ted pouzivate v zahlavi a pod. na me pusobi cisteji nez ta vlajecka.

  • Jozef Tinaj

    Trochu neskoro, ale nasiel som to az teraz… Nove logo sa mi celkom paci, ale suhlasim s vyhradami k „f“ a „v“, F by podla mna malo byt nizsie (a trochu sirsie – resp. viac odsadene od zvyssku, aby sa ta fajka nahor zmestila pred „a“) a V trochu uzsie. Ale to uz asi pisem dost neskoro 🙂

  • david bija

    .. logo se mi líbí, snad jen ta dvojitá tečka nad i mi nesedí, ikdyž vidím proč a k čemu všemu je „zarovnaná“, vyzkoušel bych kroužek nebo dutý čtvereček. Velice vám fandím a přál bych si Favoritku pod stromeček, nemusí být letos .)

  • Andrej Matic

    I am a favorit owner and I think that it is great czech brand that should reach worldwide audience, but creating the online presence of it in czech language only won’t help that…so my suggestion – language bar selector on all web presentations and english language on social media platforms. Go Favorit!

    • Richard Galovic

      Thank you Andrej for your suggestions, we will definitely prepare English version of our Blog in the future. Good luck and enjoy the summer! Richard