Cesta Favoritu

Milí příznivci značky Favorit,

po zveřejnění informace o znovuzrození značky Favorit se nám ozvalo několik desítek nadšenců, kteří by se na celém projektu také chtěli podílet. Všem moc děkujeme a věříme, že s většinou z vás se nám podaří pustit se do práce.

Ve vašich reakcích často padala otázka, co máme v plánu a jak si budoucnost značky představujeme. Podělím se s vámi proto o vizi, pro kterou jsme se nadchli.

Vývoj cyklistiky se za posledních dvacet let ubral hlavně směrem k sériovým horským kolům v různých cenových hladinách. Čínské masové produkci Favorit nemůže a nechce konkurovat, proto jsme se rozhodli postavit kola, která budou jiná. Půjdeme vlastní cestou a budeme rozvíjet trend městské cyklistické kultury, pro který má Favorit ideální předpoklady a který je v zahraničí velmi populární.

Na internetu i v ulicích jsme dělali průzkum mezi fanoušky značky Favorit. Zjistili jsme tři zásadní informace:

1. Češi i Slováci chtějí, aby kola Favorit byla vyrobená ručně, u nás a tradičním způsobem. Chtějí vysokou kvalitu a špičkový design a rádi si za to všechno připlatí.

2. Preferují kolo, které je vyrobeno individuálně přesně pro ně a vůbec jim nevadí, že si na něj chvíli počkají.

3. Zásadní je, aby kolo bylo lehké, jednoduché na ovládání, pohodlné, aby mělo dlouhou životnost a nevyžadovalo téměř žádnou údržbu.

Atraktivní kola chceme vyrobit i pro slečny a dámy. Rozhodně si zaslouží minimálně stejně krásná, lehounká a spolehlivá kola, jako budou mít jejich mužské protějšky.

Kola jsou ovšem teprve začátkem jízdy. Představíme také cyklo-oblečení do města, ve kterém se nebudete stydět přijet ve dne na pracovní schůzku a večer do společnosti. Máme v plánu koncept městských kaváren, kterým důvěrně říkáme “občerstvovny” a na konec roku připravujeme pro všechny fanoušky také jedno milé překvapení. 🙂

Máte-li nějaké nápady, s nimiž bychom podle vás měli určitě přijet, neváhejte a podělte se o ně 😉

Za celý tým Favorit se na vaše myšlenky těší

Ing. Richard Galovič
ředitel společnosti

  • David

    Doufám, že z Favoritu nechcete udělat fixed gear. To už by byla menší ostuda nechat ho pohřbený…

  • Vojta

    Souhlasim s Davidem, fixku ne. Hlavně aby to nebyla jenom stylovka, na který se ale nedá normálně jezdit. Jinak je to projekt chvályhodný.

  • M.

    Samosebou, ze pujde o fixky :/

  • Richard

    Nepůjde jenom o kola kategorie Fixed Gear (s pevným převodem). Brzo představíme prototypy, uvidíte, že kola budou stylová i praktická 😉

    • Paja

      Drzim palce at to vsechno dobre dopadne! Ten napad mne
      Primo nadchl…

      Pavel

    • David

      fajn, pokud bude zachována tradice silniček, tak nic nenamítám .)

  • Pavel

    Nechápu co vám vadí na Fixce.
    pokud je priorita udělat kola do města, tak je takovej rám výhoda. není přeci problém z toho udělat single-speed. A Abych pravdu řekl, po městě jezdím dnes a denně už X let a nejlepší ze včeho jsou kola typu ukrajina. Jeden universální převod je nej

  • Paul

    Fixie je zajímává záležitost, spoustu lidí oslovila a je třeba i tyto lidi ukojit, proto není na místě se proti fixkám stavět negativně, ale osobně vidím rozpor mezi furtošlapem a onou zmíněnou praktičností. Já vlastním favority dva a oba v konfiguraci singlespeed-torpédo, a to je pánové do města, Prahy zvlášť, to nejpraktičtější.

  • Honza

    Ahoj,
    jelikož sem velký fanda Favoritů a vlastnim cca 28 různých modelů (pouze profesionálních) a tak trošíčku i vím co se skrývá za výrobou rámu tak si Vaší ideu nedovedu moc představit. V České Republice je jen hodně málo výrobců kvalitních rámů na míru a jen nepatrné % z nich umí udělat rám klasickou technologií. Pod pojmem klasická technologie si alespoň já představuji rám s mufnama, která budou ručně pilované. Pokud dokážete vyrobit takovéto rámy dle představ zadavatele například i pěkně pilované mufny a kvalitní lak (jen ne komaxit)a bude to za OK cenu ( max 1000Euro) tak smekám. Pro inspiraci co si predstavuji pod pojmem klasický rám si vygooglete J.P.Weigle viz http://www.flickr.com/photos/49353569@N00/
    Jde především o to že značku Favorit má veliké procento lidí zavedenou jako lowend produkt.
    Každopádně držím palce.
    A pokud budete mít zájem vytvořit nějakou časovou osu vyvoje Favoritu tak poskytnu fota.
    Honza

  • Jiri Toman

    Děláme vše pro to aby návrat značky Favorit byl víc než důstojný. Pokud budete sledovat blog a web, dozvíte se o každém kroku jako první.

  • Drzim vam palce. Jen doufam, ze jste si vse spocitali. Jak pise Honza, kvalitni rucni vyroba ramu neni takova sranda. Konkurence je navic znacna, neni problem koupit si v zahranici vyborny lehky designovy kolo do €1000. Ano, nebude rucne vyrabeny, ale bude alespon zakazkove sestaveny a finisovany. Kazdy, kdo po takovem kole touzi (protoze takove kolo rozhodne neni pro masy), uz ho navic ma (pripadne se chysta) a nebude ochotny davat dalsich €1000 jen kvuli znacce nebo lepsi dostupnosti v CR… imho. Takze opatrne, at tu znacku nepohrbite jeste hloub, nez byla :).

  • Richard

    Ďakujeme za názor Honzovi aj Ondřejovi. Máte pravdu, že nemáme pred sebou zrovna ľahkú úlohu. A urobíme všetko pre to, aby bicykle značky Favorit boli čo najdostupnejšie. Z kvality výroby rámov a druhu komponentov ale nepopustíme, aj keby to malo znamenať nižšie predajné čísla. Zákazkovo stavané kolá z čínskych rámov a komponentov dokáže postaviť veľa výrobcov. Takým konkurovať nechceme.

    Stanovili sme si niekoľko základných hodnôt, v ktorých chceme byť výnimoční:
    – Ručná výroba rámov z oceli klasickou technológiou (do mufien aj zvárane),
    – Stavané na zákazku pre budúcich majiteľov,
    – Postavené u nás – v Československu 😉 – našimi ľudmi: Čechmi a Slovákmi,
    – Nadviazať na dedičstvo značky z obdobia 1950 – 1990.

    Takých výrobcov veľa v Európe nebude 😉

    Srdečne zdraví

    Richard

  • Ahoj,

    velice opatrně vás sleduji, to co se zatím dělo na vašem fcb mne trochu strašilo, kažtopádně vám PŘEJI, ať se vám to podaří chytit za ten správný konec. Pár týdnů co z diskuse od vás vím, že tedy Kozumplík přišel o ochr. známky si neustále lámu hlavu, jaký ten konec bude – za který to vemete. Z dvou příspěvků tohoto blogu se dá odtušit, že největší zvěrstva jsou vyloučena :o))). Logo jste poměrně trefily (fušuji do obého – jak do grafiky i kol) – jedna z mála deviz Favoritu – že logo přetrvalo prakticky nezměněné od samého počátku (kromě prvního, dvou let). Jeho drobná úprava je myslím MAXIMUM co byste si měli dovolit. A hlavně vykašlat se na SENTIMENT (bohužel 99% milovníků favoritu! slyším-li větu „starej dobrej favorit“ tak bych sebou sekl o zem) – viz článek mého kolegy na našem webíku ( https://sites.google.com/site/urbanvelounlimited/home/historie/zbytecna-nostalgie ) , jediné na co LZE navazovat je LOGO a KUSOVÁ výroba F1 F2 F special. Ocel do mufen, ta nejlepší co teď je, dvě tři geometrie, silničák, randonneur/cx, městský figter (na torpedo, fixku, planetovku), hlavně HEZKEJ dámskej rám (silniční dámskej rám – to když budete dělat… jojoj…), pěkné NEbarokní mufny bez cigrlátek, žádné retrodesigny, nechromovat a neobtahovat mufny, ale DOKONALE TECHNOKRATICKÝ MUFNOVÝ rám, s lehoučkým jednoduchým lakem, pokud natupo tak začistit… ale radši fillet brazzing. Držet se bleděmodré a historicky používaných barev (moc jich nebylo – stříbrná, nazlátlá, bleděmodrá…). Nové Columbus trubky, Reynolds… takové rámy budou za 20tis a vejš – to je jasné. Městskej natupo nezeslabovanej za 5tis… A hlavně prosím NE BROOKS. Je to ta nejsnadnější a nejfádnější manýra, kterou si lze představit…. Československý koncept… že by ŠATKA? :o) Ještě k Honzovi (znám ho a mám ho rád) – v optice jiných strojařů si nemyslím, že těch pár lidí co to umí jsou jediní, kteří by toho byli schopni. Již jsem se setkal s několika úžasnými strojaři se smyslem pro detail, kteří jsou schopni udělat i složitější věci než rám. Kámoš Viki po nalakování čtyř rámů začíná dosahovat profesionaální úrovně i při minimálních podmínkách – a to zůročuje leta v auto-tuningu… kola nikdy před tím nedělal. Paradoxně bych dodal, že přínos „mimo“ oboru může být značný. … Jen mi z toho vypadává zákazník. Nenechte se ZMÁST voláním „davu“ po Favoritu. Až tomuto davu předvedete F1 z nerezového columbusu na SRAM RED za 100tis, tak jim spadne čelist, a kriptogram F1 uvidí prvně v životě… natož že by si to koupili. Zkuste urvat těch pár lidí, které ažtak nebere uhlí ani titan. Jednoduché to mít nebudete. Zase se tou ocelí (mou milovanou) až tak moc nelimitujte.

    • Pavel

      Amen

      • Štěpán

        Yes! 🙂

    • Aless

      Trefa!
      A když už jsme u těch fajnovej ocelovejch rámů, nezapomeňte prosím na jeden typ, který u nás s Favoritem vymřel:
      kvalitní ocelovej cesťák s beranama blatníky a nosičem, pevná vidle a navářky na výbavu, to, co si globetroteři do Česka dovážejí např. od firmy Surly. Širší stavba vidlí až do pláště 622-32, výbava buď Tiagra nebo i Deore LX. Lidí co cestujou natěžko je tu dost a ne všichni jsou šťastni na svých AL crossech s kejvavou vidlí.
      http://surlybikes.com/bikes/long_haul_trucker jako inspirace

  • tercista

    mam doma favorita z 1953 po generálke, je to výborný bicykel, dúfam, že aj tieto favority budú mať podobnú kvalitu, neviem akú majú kvalitu tie terajšie sériové favority, ale počul som, že žiadna sláva to nie je, som zvedavý na vás 😀

  • René

    Zdravím Vás,není to úplně k dané diskusi,ale chtěl jsem jenom říct,že
    mne mile překvapilo,že značka Favorit stále existuje.
    V záplavě nových kol po revoluci,jsem na ni trochu zapoměl,uvažuju
    o novém horské a určitě to bude Favorit 🙂 Ikdyž jsem taky četl na
    netu nehezké recenze,jako že hrozný design,kvalita apod. Taky nechápu,
    že i některé časopisy o cyklistice se vůbec této značce nevěnují,přitom
    je naše nejstarší.
    Přeji ať se Favoritu daří i v budoucnu.

  • tomaas

    to Zdeněk- amen….
    btw. kola bez brzd nechápu….asi móda..

    jinak mě osobně by zajímalo, jestli se budete věnovat i nějakému servisu právě těch starých rámů atd. Už se mi doma kupí rámy Favorit všech možných úprav a zpaskvilení. Na mysli mám spíš právě opískování, základovka + lak. Vše pokud možno origoš odstíny. Jinak já osobně taky nějak tíhnu ke staromilectví a favority byly vždycky NAŠE a jízdně trošku měkčí něž ostatní kola, to mi začalo hodně vyhovovat. Jezdím teď denně F1 na Reynoldsech a je to pecka oproti novým rámům. Člověk si prostě jede a ten rám tu vozovku(i červenou turistickou pěšinu) žehlí jedna báseň. Držím palce.

  • ludek

    a bude se už něco dít?

  • Jonáš

    S vírou, že si rádi připlatíme za kvalitu bych byl opatrný. Jinak moc fandím. 🙂

  • Němec Aleš

    Držím palce a věřím ve znovuzrození. Mám doma Favority, renovuju Favority a žiju pro Favority, protože je to pro nás určíté dědictví, tak uvidíme, jak se to vyvine dál. SERVISMAN

  • Štěpán

    I tady se musím připojit a opět ke své nelibosti.

    ad. 1.)

    Češi si v žádném případě rádi nepřiplatí a kdyby se váš marketingový specialista podíval na nějakou studii a nebo by možná stačilo se podívat z okna, tak by zjistil, že Češi na kolech nejezdí, vesměs protože na ně nemají. Dalšími aspekty jsou věci jako: nedostatečná cyklistická infrastruktura, což se týká i měst, vysoká kriminalita, což lidi neláká nechávat drahé kolo připnuté ke kandelábru, když jsou v práci atd.

    Ve městech s přijatelnou infrastrukturou pro cyklisty potkáte na ulici nejčastěji vraky a zánovní zachovalé stroje.
    -Většinou dražší stroje vlastní lidé, kteří je mají dobře zajištěné a rozhodně je nemají k denní potřebě.

    Co se týče designu, tak jednoduchost vládne. Nejčastěji jsou kola dělaná do jedné barvy, maximálně dvou s decentním logem, které buď vyjadřuje výrobce, nebo osobu, která úpravu dělala, což je většinou také vlastník.

    Firmy, které si dovolují takovéhle marketingové fantazie, mají většinou veliké jméno, velikou fanouškovskou základnu, kvalitní zázemí na trhu a většinou nadnárodní infrastrukturu. Co si budeme povídat, tohle Favorit ztratil a dále tratí současnou liknavostí.

    ad. 2.)
    Češi opravdu neradi čekají. Pokud něco chtějí, tak hned nebo jdou o dům dál. Jinak Češi jezdí na všem, na čem to jde, což je vysvětleno výše.

    ad. 3.)
    Paráda! V prvním odstavci ste se konečně trefili, ale opět – Čechům je srdečně jedno, jestli je kolo z karbonu, hliníkových slitin nebo oceli a pohodlnost dělají kolečka, řídítka a sedlo, které dnes koupíte za pár korun, aby vám seděly.

    I druhý a třetí odstavec je opravdu zdařilý. – Ženy potřebují svá kola i když jich spousta jezdí na pánských, ale to je jedno.

    Oblečení na kolo, které má konečně styl, je skvělý nápad, který jsem dostal před 10. lety, ale jsem rád, že napadl i někoho jiného, …NICMÉNĚ, na kole se většinou jezdí, když je teplo a teplo+sport=smrad, což na pracovní schůzku není dobré, natož v tom vydržet celý den a pak v tom někam jít.

    Lepší bude tu myšlenku položit tak, že máte volnočasové stylové oblečení, které bude vhodné i na kolo, aniž by vás při jízdě nějak omezovalo.

  • František Zemek

    víš, míval sem favoritku, tu turistickou velkým a maličkým talířem, ukradli mi ji ))))))) ze sklepa
    Pořídil sem si horáka, ze supermarketu za 4000,- ověšel sem ho brašnama udělanýma z batůžků od vietnamců a objel sem s ním balkán i ukrajinu, oboje tak po 1500km
    Až budete dělat levné spolehlivé kola, tak si favála koupím, //třeba//.
    Nepotřebuju hrát machra, chcu jezdit, jezdit po světě, kecat s lidma u kiosků a netřepat sa strachy, že mi někdo toho drahého zgarba ukradne

    Dobrý dojezd ……

    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=4583985966626&set=a.4583985086604.1073741827.1501296687&type=3&theater