Pásová výroba jízdnich kol Favorit

1951 – 1991 Favorit do celého světa

Poptávka po kolech Favorit byla obrovská a tak výroba stále rostla. V prvním roce (1951) bylo vyrobeno 5148 kol, o čtyři roky později to bylo 13.531 kol a v sezóně 1961 dokonce 31.175 kol. Roku 1978 bylo v Rokycanech vyrobeno milionté kolo Favorit. Produktivita práce se neustále zvyšovala, mezi lety 1968 až 1981 vzrostla více než čtyřnásobně. Ke konci roku 1981 se výroba rozšířila až na 65 328 kol ročně.

Výrobní závod Favorit Rokycany

Výrobní závod Favorit Rokycany

Sláva kola Favorit také rychle pronikala i za naše hranice. Export nabýval na stále větším významu a v osmdesátých letech se již realizoval do 38 zemí světa. Nejednalo se však pouze o země komunistického bloku, jak bylo v té době obvyklé. Favorit se vyvážel převážně do USA, Kanady a NSR, tedy náročné trhy s orientací na vysokou kvalitu.

Dobová fotografie jízdního kola Favorit

Dobová fotografie jízdního kola Favorit

Také výroba speciálního závodního kola F1S pro potřeby reprezentace se zvyšovala. Kromě našich cyklistů na něm od roku 1956 závodili i reprezentanti Finska, SSSR a Bulharska, v dalších letech se pak přidaly i týmy z Indie, Albánie, Kuby, Maďarska, Rumunska a jednotlivci z dalších zemí. Pro značku Favorit to byla obrovská reklama.

Zlatá kola ze Závodu míru 1978

Zlatá kola ze Závodu míru 1978

Zdroj: Historie výroby jízdních kol značky Tripol, Tudor a Favorit dle vzpomínek pamětníků u příležitosti 60. výročí značkyt Favorit, František Pelikán, r. 2011 a archiv pana Františka Babického.