Favorit – Historie sportovních kol

1950 – Založení výroby závodních kol

Cyklistický sport začal být v Československu opravdu populární až po skončení druhé světové války. Nicméně se rozvíjel takovým tempem, že bylo rozhodnuto spustit vlastní výrobu závodních kol. Volba padla na továrnu v Rokycanech, která měla svou velikostí i odborností pro takovou výrobu nejlepší předpoklady. Navíc zde měli s výrobou bicyklů dlouholeté zkušenosti – kola pod značkami Tudor a Tripol zde vyráběli od roku 1922.

Po znárodnění roku 1948 byly oba podniky sloučeny do jednoho, došlo ke specializaci podniků na konkrétní součástky a omezení finálních montoven. Po následné reorganizaci v roce 1950 spadaly rokycanské závody pod nový samostatný národní podnik Eska-Cheb. V témže roce zde byla založena speciální dílna, v níž nově zřízená skupina konstruktérů vyrobila prvních 15 kol s označením F1S určených pro československou reprezentaci.

Favorit Historická fotografie ze Závodu Míru

Historická fotografie ze Závodu Míru

Protože na dovoz cyklodílů z Itálie a Francie nebyl v komunistickém Československu dostatek valut, rozhodlo se tehdejší vedení vyrábět celé kolo v tuzemsku. To se ukázalo jako dobré řešení. Díky vlastnímu vývoji a šikovnosti zdejších pracovníků se brzy podařilo vyrobit kola, která splňovala všechny parametry špičkového závodního bicyklu.

Favorit - Značka dobré jakosti

Favorit – Značka dobré jakosti

V roce 1950 byl také založen cyklistický oddíl TJ Favorit, kde byly všechny nové výrobky pro silniční, dráhovou i sálovou cyklistiku testovány. Jak naši reprezentanti postupně přiváželi medaile z Olympijských her, Mistrovství světa a dalších mezinárodních souteží, získavala značka Favorit mezi odborníky stále větší respekt a uznání.

Zdroj: Historie výroby jízdních kol značky Tripol, Tudor a Favorit dle vzpomínek pamětníků u příležitosti 60. výročí značkyt Favorit, František Pelikán, r. 2011 a archiv pana Františka Babického.