Favorit – Historie sportovních kol

1950 – Založení výroby závodních kol

Cyklistický sport začal být v Československu opravdu populární až po skončení druhé světové války. Nicméně se rozvíjel takovým tempem, že bylo rozhodnuto spustit vlastní výrobu závodních kol. Volba padla na továrnu v Rokycanech, která měla svou velikostí i odborností pro takovou výrobu nejlepší předpoklady. Navíc zde měli s výrobou bicyklů dlouholeté zkušenosti – kola pod značkami Tudor a Tripol zde vyráběli od roku 1922.

Po znárodnění roku 1948 byly oba podniky sloučeny do jednoho, došlo ke specializaci podniků na konkrétní součástky a omezení finálních montoven. Po následné reorganizaci v roce 1950 spadaly rokycanské závody pod nový samostatný národní podnik Eska-Cheb. V témže roce zde byla založena speciální dílna, v níž nově zřízená skupina konstruktérů vyrobila prvních 15 kol s označením F1S určených pro československou reprezentaci.

Favorit Historická fotografie ze Závodu Míru

Historická fotografie ze Závodu Míru

Protože na dovoz cyklodílů z Itálie a Francie nebyl v komunistickém Československu dostatek valut, rozhodlo se tehdejší vedení vyrábět celé kolo v tuzemsku. To se ukázalo jako dobré řešení. Díky vlastnímu vývoji a šikovnosti zdejších pracovníků se brzy podařilo vyrobit kola, která splňovala všechny parametry špičkového závodního bicyklu.

Favorit - Značka dobré jakosti

Favorit – Značka dobré jakosti

V roce 1950 byl také založen cyklistický oddíl TJ Favorit, kde byly všechny nové výrobky pro silniční, dráhovou i sálovou cyklistiku testovány. Jak naši reprezentanti postupně přiváželi medaile z Olympijských her, Mistrovství světa a dalších mezinárodních souteží, získavala značka Favorit mezi odborníky stále větší respekt a uznání.

Zdroj: Historie výroby jízdních kol značky Tripol, Tudor a Favorit dle vzpomínek pamětníků u příležitosti 60. výročí značkyt Favorit, František Pelikán, r. 2011 a archiv pana Františka Babického.

  • Petr Jihočech

    Tak po rok a půl dlouhé pauze jsme se dočkali historie (zajímavější je na http://cs.wikipedia.org/wiki/Favorit_Rokycany). No a v roce 2016 se třeba dozvíme, že nový Favorit bude mít dvě kola a že se na tom usilovně pracuje 😀 Držím palce!

    • Richard Galovic

      Petře, jsme stejně nedočkaví jako vy ohledně spuštení výroby i prodeje nové kolekce. Věřte nám, že každý den usilovně pracuje řada konstruktérů, technologů, grafiků, programátorů i marketingových pracovníků na tom, aby výsledek stál za to. Přineseme řadu nových řešení i výrobních postupú, které v cyklistice nemají obdoby, ale musí se před uvedením na trh řádně odskoušet. Všichni ve Favoritu cítíme velikou odpovědnost vůči budoucím zákazníkům. Děkujeme za podporu i za váš zájem!

  • Ondra

    A co lví podíl prof. Cihláře na vzniku nových kol Favorit? To by stálo za zmínku a je docela ostuda opomíjet lidi, kteří udělali pro čs. cyklistiku tolik jako on.

    • Ondro, děkujeme za komentář. Pokud máte víc informací k působení Prof. Cihláře nebo i jiních pracovníků, napište nám prosím na kola@favorit.cz. Zatím jsme se jednotlivým osobnostem na blogu Favoritu nevěnovali, ale pokusíme se jejich přínos zmapovat.

      • Vladimír Hladík

        Existuje kniha autora Jana Králíka : Život v jednom kole Jaroslava Cihláře, kde se zájemce dočte vše o vzniku výroby kol Favorit, o vzniku názvu těchto kol a o zásluhách prof. Cihláře (který bohužel letos zemřel).